Vihdintie 3 (3krs.), 03100 Nummela

Miten kohtaat väkivaltaisesti käyttäytyvän lapsen?

Viime kuussa tuli järkyttäviä uutisia Vantaalta: 12-vuotias oppilas oli ampunut koulussa luokkakavereitaan. Tilanne on ollut kamala luokan oppilaille, koulun henkilökunnalle ja perheille. Lisäksi oppilas, joka ampui, kantaa seurauksia mukanaan pitkään. Ammattilaisille väkivaltaisen lapsen kohtaaminen on tilanteista haastavimpia. Miten sellaiseen voi valmistautua?

Väkivaltaisen käytöksen kohtaaminen on aina vaikeaa

Väkivaltaisuutta ja haastavaa käytöstä on ollut aina. Nyt etenkin kouluissa haastavan ja väkivaltaisen käytöksen esiintyvyys on kuitenkin kasvussa.  Elämme hyvin jakautuneessa yhteiskunnassa. Suuri osa lapsista ja nuorista voi erityisen hyvin. Mutta ne lapset ja nuoret, jotka voivat huonosti, voivat erityisen huonosti. Kuitenkin myös huonosti voivilla lapsilla on oikeus koulunkäyntiin ja hyvinvointiin.

Olen itse työskennellyt noin kaksikymmentä vuotta väkivaltaisten ihmisten kanssa. Ensin tilanteen pakosta ja vähän myöhemmin siksi, että huomasin selviytyväni kohtaamisista kerta kerralta paremmin. Kehityin kohtaamaan väkivaltaisia ihmisiä ja toimimaan niissä ammattilaisena johdonmukaisesti ja tilanteen edellyttämällä tavalla. Helppo tie se ei ollut. Muistan hyvin, miltä ensimmäiset uhkaavat tilanteet tuntuivat. Pelotti, mutta tuntui ettei sitä saanut näyttää. Tuntui, että olin vankina työpaikalla. En missään nimessä olisi mennyt uudestaan tilanteeseen, ellei olisi ollut pakko. Olin nuori ja ihan pihalla siitä, mitä ja miten olisi pitänyt tehdä. Jäin myös ilman muiden ammattilaisten tukea. Nyt ymmärrän, että myös heitä pelotti. Siksi he eivät pystyneet tukemaan minuakaan.

Ajan kuluessa olen oppinut pitämään työstäni ja mieluiten työskentelenkin auttaen juuri väkivaltaisesti käyttäytyviä lapsia.

Fight – Flight – Freeze – Väkivaltainen käytös nostaa pintaan stressireaktion

Väkivaltaisen lapsen kanssa työskentely pakottaa aikuiset kohtaamaan varsin ikäviä tunnetiloja ja ajatuksia. Ammattilaisissa herää epävarmuutta, avuttomuutta, turhautumista, ahdistusta ja pelkoa. Kaikki ovat ihmisille ihan tavallisia tunteita, mutta epämukavia. Kun näitä tunteita kokee paljon saamatta apua, aiheuttaa se ammattilaisille stressireaktioita, eli Fight – Flight – Freeze-tiloja, joista paljon puhutaan. Pitkäaikaisessa stressissä reaktiot nähdään erilaisina. Fight –reaktiossa lapsi nähdään viallisena tottelemattomana häiriötekijänä, joka pitää joko opettaa tottelemaan. Lapsi voidaan haluta myös siirtää jonkin muun hoidettavaksi. Flight -reaktiossa vältellään hankalaan asiaan ja väkivaltaiseen käytökseen puuttumista. Ei haluta ajatella asiaa ja syrjäytetään tilanteet, joissa pitäisi kohdata lapsi ja hänen käytöksensä. Freeze -reaktiossa lamaudutaan, uskotaan, että mitään ei ole tehtävissä. Ratkaisuehdotuksia on tässä tilanteessa vaikea ottaa vastaan.

Lapsen väkivaltaisuus on merkki aikuisten epäonnistumisesta

Kun lapsi on väkivaltainen, on moni asia mennyt pieleen. Kun ammattilainen ei kykene kohtaamaan omia tunteitaan, tulee hyvin vaikeaksi kohdata lapsi, jolla on vaikeaa. Lapseen tulee luoda suhde, lapsen ehdoilla. Joskus suhteen luominen on hankalaa ja kestää pitkään. Ammattilaista voi helpottaa sen ymmärtäminen, että lapsen ongelmat ja suhteen luomisen vaikeus johtuu monen kilometrin pituisesta listasta aiempia vaikeuksia. Lapsi kyllä huomaa, jos hänestä ei pidetä. Harvemmin kukaan silloin edes haluaa yrittää käyttäytyä.  Sen ymmärtäminen, että lapsi on kohdannut ennen sinua elämässään useita tilanteita ja useita epäonnistuneita aikuisia, voi auttaa.

Kohtaa koko perhe rohkeasti ja puhu vaikeistakin asioista

Väkivaltaisen lapsen kanssa työskennellessä on luotava suhde lapsen huoltajiin. Ammattilaisilla on yllättävän usein vaikeaa puhua hankalista asioista vanhempien kanssa. Joskus pelätään vanhempien reaktioita, joskus sitä, onko oikeus puuttua perheen asioihin. Lapsen ollessa väkivaltainen, on jotain myös kotona mennyt pieleen, eikä siitä tietenkään ole helppo puhua. Kuitenkin ammattilaisilla on vastuu nostaa myös ikävältä tuntuvia asioita keskusteluun.

Olen usein törmännyt eri yksiköissä, kuten esimerkiksi koulussa, lastensuojelulaitoksessa, psykiatrisella osastolla siihen, että olemme unohtaneet sen, ketä varten yksikkö on luotu. Ne on luotu lapsia varten. Siksi, että lapset saisivat opetusta, turvaa ja hoitoa ammattilaisilta, jotka osaavat kohdata haasteellisetkin tilanteet. Liian usein lapset kuitenkin kohtaavat sen, että heidän pitäisi sopia muottiin, johon on vaikea tai mahdoton mahtua. Joskus muottiin sopimaton lapsi halutaan ohjata muualle. Mihin?

Me Lanupe SolidProssa olemme tehneet töitä onnistuneesti väkivaltaisten lasten kanssa. Helppoa se ei aina ole, mutta onnistuessaan ihan erityisen palkitsevaa. Ohjaamme ja koulutamme ammattilaisia väkivaltaisten tai haastavien lasten kanssa toimimiseen ja huomanneet, että ammattilaisille tarjottu tuki hyödyttää kaikkia. Meidän tavallamme työskennellen väkivaltaisuus vähenee huomattavasti ja lasten kanssa pääsee eteenpäin. Oletko sinä valmis ottamaan askeleen oppiaksesi lisää ja auttaaksesi näitä lapsia? Verkkosivuiltamme löydät ammattilaisille tarkoitetut koulutuksemme ja luentomme, joista saat tukea haastavissa tilanteissa työskentelyyn. Meidän kanssamme et ole yksin.

fi